• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1

لایحه هفتم را اجرایی می‌دانم؛ حتی با اضافات کمیسیون تلفیق

  • کد خبر : 68069
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۱۸

یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۹ دسته‌بندی: فرهنگ عمومی کد خبر: ۱۴۰۲۰۹۱۹۱۳۳۰۳ خبرنگار : ۷۱۴۰۸ چاپ سیدمحمد هاشمی در بخش دوم گفت‌وگویش با ایسنا درباره نظر خود از شورای فعلی ساترا، تکلیفِ افزایش تعداد قاریان قرآن در کشور، بیانیه خانه سینما و چند موضوع مهم دیگر سخن گفت.
قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این گفت‌وگو، در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات فعلی به اضافه شدن اعداد و ارقام غیرواقعی به لایحه برنامه هفتم توسعه کشور توسط کمسیون تلفیق مجلس در حوزه فرهنگ، گفت: با اینکه طبیعتاً باید در مقابل هرگونه افزوده‌ای به لایحه‌ی فرهنگی در برنامه‌ی هفتم مقاومت کرد اما مجموعا باید اهتمام کمیته‌ فرهنگی کمیسیون تلفیق را زحمت قابل تقدیر و خوبی دانست. اما مسأله آن اعداد و ارقام است که بحث‌های زیادی درباره اش شکل گرفت که این اعداد از کجا آمده است. ما در بعضی از اعداد و ارقام احساس می‌کردیم که بلندپروازانه است. بله! دلمان می‌خواهد که محقق شود اما اینکه شدنی‌ باشد، نیازمند بودجه‌ مشخص، سرمایه‌ی انسانی تولیدکننده و مسائلی از این دست دارد.
او سپس از بندِ تکلیفِ تولید ۷۳۰۰ دقیقه انیمیشن در اضافات ل..

  • یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: ۱۴۰۲۰۹۱۹۱۳۳۰۳
  • خبرنگار : ۷۱۴۰۸
  • چاپ

سیدمحمد هاشمی در بخش دوم گفت‌وگویش با ایسنا درباره نظر خود از شورای فعلی ساترا، تکلیفِ افزایش تعداد قاریان قرآن در کشور، بیانیه خانه سینما و چند موضوع مهم دیگر سخن گفت.

قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این گفت‌وگو، در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات فعلی به اضافه شدن اعداد و ارقام غیرواقعی به لایحه برنامه هفتم توسعه کشور توسط کمسیون تلفیق مجلس در حوزه فرهنگ، گفت: با اینکه طبیعتاً باید در مقابل هرگونه افزوده‌ای به لایحه‌ی فرهنگی در برنامه‌ی هفتم مقاومت کرد اما مجموعا باید اهتمام کمیته‌ فرهنگی کمیسیون تلفیق را زحمت قابل تقدیر و خوبی دانست. اما مسأله آن اعداد و ارقام است که بحث‌های زیادی درباره اش شکل گرفت که این اعداد از کجا آمده است. ما در بعضی از اعداد و ارقام احساس می‌کردیم که بلندپروازانه است. بله! دلمان می‌خواهد که محقق شود اما اینکه شدنی‌ باشد، نیازمند بودجه‌ مشخص، سرمایه‌ی انسانی تولیدکننده و مسائلی از این دست دارد.

او سپس از بندِ تکلیفِ تولید ۷۳۰۰ دقیقه انیمیشن در اضافات لایحه برنامه هفتم توسعه مثال زد و ادامه داد: این عدد ۷۳۰۰ دقیقه را تقسیم بر ۹۰ دقیقه (طول میانگین یک فیلم سینمایی) کنید؛ می‌شود حدود ۸۱ فیلم سینمایی انیمیشن در ۵ سال و ۱۶ فیلم در هرسال! خب این عدد بلندپروازانه‌ای است! ما دوست داریم این تولید اتفاق بیفتد و حتی احساس می‌کنیم ظرفیت نیروی انسانی تولید آن نیز باشد، اما این عدد و ارقام از نظر شکل اجرایی کمی دور از دهن است.

در ادامه، خبرنگار ایسنا به تکلیف تولید ۲۰ فیلم سینمایی فاخر یا ملی در برنامه هفتم توسعه اشاره و تاکید کرد که تولید ۲۰ فیلم با تعریف پذیرفته‌شده‌ی «فاخر» یا «ملی» در سال، به لحاظ بودجه و ظرفیت نیروی انسانی امکان اجرایی ندارد. هاشمی در پاسخ ضمن رد کردن این موضوع گفت: اکنون بین ۸۰ تا ۱۰۰ فیلم سینمایی در سال ساخته می‌شود. به لحاظ بودجه، قرار نیست هزینه تولید کامل یک فیلم را دولت یا فارابی بدهد؛ بخش خصوصی یا بخش‌های حاکمیتی دیگر هم باید به کمک بیایند. بنابراین تجمیع منابع دولتی و مردمی به اندازه عددی مانند ۴۰۰ – ۵۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع چندان دور از ذهن نیست. مثلا فرض کنید بودجه مسئولیت اجتماعی دستگاه‌های مختلف به کمک تولید فیلم بیاید یا با عملیاتی شدن بنده «ه» تبصره ۹ قانون بودجه‌ ۱۴۰۲ کاملا اجرایی می شود.

او همچنین تکلیفِ افزایش تعداد قاریان قرآن در کشور از رقم حدودا ۳ میلیون فعلی به ۱۰ میلیون نفر تا ۵ سال آینده نیز اظهار کرد: اولا این موضوع را در نظر داشته باشیم که مقصود، ۱۰ میلیون حافظ ۳۰ جزء قرآن نیست؛ بلکه از یک تا ۳۰ جزء است.

قائم مقام وزیر ارشاد افزود: همانطور که می‌دانید عدد ۱۰ میلیون حافظ قرآن، در یکی از سخنرانی های حضرت آقا بیان شده است گرچه ایشان در آن دیدار اول فرموده بودند "ما باید یک میلیون حافظ قرآن داشته باشیم و مقدمات خوبی فراهم شده لذا امیدمان بیشتر شده و می‌گوییم ۱۰ میلیون حافظ قرآن انشالله داشته باشیم" خب صادقانه بگویم که امکان عملیاتی شدن آن را دور از ذهن نمی‌دانم. ظرفیتی که در جامعه‌ی قرآنی ایجاد شده و موسسات قرآنی که در حوزه حفظ قرآن ایجاد شده‌اند، در حال فعالیت جدی هستند. مثلا موسسه‌ بیت الاحزان که پایگاه اصلی آن در استهبان فارس است، مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن را نوعا در مناطق محروم راه‌اندازی کرده است. باید حمایت کرد که چنین کارهای توسعه پیدا کند. به هرحال فکر می‌کنم ظرفیت موسساتی مانند موسسه قرآنی عصر، جامعه‌القرآن کریم آقای طباطبایی، موسسه بیت الاحزان، موسسه ثارالله و… اگر حمایت صورت بگیرد، می‌توان کارهایی کرد. اگر جریان‌سازی و گفتمان‌سازی قرآنی را ایجاد کنیم، رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن را شدنی می‌دانم؛ هرچند سخت باشد.

لایحه هفتم را اجرایی می‌دانم؛ حتی با اضافات کمیسیون تلفیق

هاشمی سپس در پاسخ به انتقاداتی درباره اینکه اجرایی شدن چنین موضوعاتی نیازمند اهتمام تمام دستگاه‌های فرهنگی و اختصاص بودجه کلان است، گفت: ما در این دولت از حیث بودجه حرکت رو به جلویی در فرهنگ داشتیم. اینکه بودجه فرهنگ را از ۱.۲ درصد بودجه کل به نزدیک ۲.۷ درصد رساندیم، موضوع مهمی است. یا اختصاص بند «ه» ماده ۹ قانون بودجه‌ ۱۴۰۲ که به همه شرکت‌های دولتی تکلیف می‌کند که یک درصد از هزینه‌های خود را در حوزه فرهنگ هزینه کنند که عدد قابل توجهی است، می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد. او سپس به اشکال ساختاری حوزه فرهنگ و قدیمی‌بودن رویه‌های آن اشاره و بیان کرد: وزارت ارشاد به جهت اینکه یک نهاد تنظیم‌گر است، باید آرایش ستاد هماهنگی به خود بگیرد تا بتواند همه‌ ظرفیت‌ها را به کار بگیرد، تقسیم کار کند و از سایرین پشتیبانی کند. ما اکنون در حال حرکت به سمت این ستاد هماهنگی در وزارت فرهنگ هستیم.

ممنوع‌الکار کردنِ قانونی هنرمندان در وزارت ارشاد یا جلوگیری از دخالت نهادهای موازی فرهنگی؟

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، خبرنگار ایسنا به بندی از لایحه برنامه هفتم در تکالیف وزارت ارشاد اشاره کرد که در آن، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه داده شده است که با تشکیل کمیته‌ای، تخلفات اهالی فرهنگ و هنر را تشخیص داده و «راسا» و بدون نظر قوه قضاییه نسبت به عدم صدور مجوز آن‌ها، اقدام کند. این بند توسط کارشناسان فرهنگی به قانونی شدن ممنوع‌الکار کردن اهالی فرهنگ و هنر تعبیر شده است که می‌تواند جایگاه حمایتی وزارت فرهنگ از هنرمندان در مقابل ارگان‌های دیگر را خدشه‌دار کند.

قائم مقام وزیر ارشاد ضمن رد این نظریه، درباره این بند اینگونه توضیح داد: این بند با رویکرد صیانت و حمایت از هنرمندان نوشته شده است. چون ما به شدت این احساس را داریم که نیاز به نظم بخشی در شکل مواجهه و برخورد با هنرمندان در حوزه‌های صنفی داریم. اینکه مرجعیتی در دستگاه فرهنگی باشد که رسیدگی‌های صنفی را انجام دهد به نفع حوزه فرهنگ و مانع تشتت مداخله است.

او تاکید کرد: مساله ما احراز جرم نیست، چون احراز جرم برعهده قوه قضاییه است. مساله ما رسیدگی به تخلفات صنفی است در یک مرجع فرهنگی با سازوکار مشخص است که بتواند ملاحظات خاص این حوزه را لحاظ کند.

سید محمد هاشمی سپس در پاسخ به ایراد خبرنگار ایسنا درباره قائم به فرد بودن چنین کمیته‌ای در وزارت ارشاد و همچنین اینکه چنین کمیته‌ای نمی‌تواند جلوی دخالت برخی نهادهای دیگر در حوزه فرهنگ را بگیرد، گفت: ساز و کار این کمیته خیلی مهم است و ما برای اینکه قانون‌نویسی طولانی نشود آن را به تصویب هیات وزیران واگذار کردیم. برای چنین کمیته‌ای یک ترکیب متنوع فرادستگاهی، فراقوه‌ای و مدنی پیش‌بینی کرده‌ایم؛ مانند هیات نظارت بر مطبوعات. الان هیات نظارت بر مطبوعات در وزارت ارشاد تشکیل می‌شود اما ترکیب آن کاملا صنفی و فرادستگاهی است.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه رهاشدگی فعلی چنین مسأله‌ای در حوزه فرهنگ به ضرر هنرمندان تمام شده است، تصریح کرد: یکی از مشکلات فعلی حوزه فرهنگ، همین چند دستگی، رهاشدگی عدم رسیدگی در مواقعی و تنوع رسیدگی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در مواقع دیگر در حوزه فرهنگ است که همه هنرمندان به آن معترض بوده و هستند. این کمیته می‌تواند در وزارت ارشاد با مشارکت همه دستگاه‌ها باشد و دیگر شاهد برخی رفتارهای غیرقانونی یا تعارض‌ها و تناقض‌ها نباشیم. این باعث می‌شود نهاد فرهنگی دست بالا را در تعارضات داشته باشد و ضمن ایجاد انضباط بیشتر رفتاری، از جامعه هنری کشور صیانت کند.

انتقادها از دامن زدن وزارت ارشاد به حاشیه‌های مربوط به موضوع حجاب

در ادامه، سیدمحمد هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد پیرامون اینکه برخی مدیران وزارت ارشاد، به جای آرام کردن فضا و «پدری کردن» درباره اتفاقات پاییز ۱۴۰۱، خودشان به آن می‌دمند،‌ گفت: ضمن احترام به این نظر، اصلا هم‌نظر با آن نیستم!

او تصریح کرد: مجموعه وزارت ارشاد چه در عمل و چه در بیان نشان داده است که محور فعالیتش را بر اساس تعامل تعریف کرده است. فراموش نکنید که یکی از خاص‌ترین و متفاوت‌ترین برهه‌های تاریخ سیاسی ـ امنیتی هنر را سال گذشته پشت سر گذاشتیم. اینکه بخش عمده‌ای از این اتفاقات خنثی شد و مجددا به رونق عرصه‌های فرهنگی در سینما، موسیقی، تئاتر و امثالهم بازگشتیم، نتیجه رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. واقعا در موضوع فتنه سال گذشته، تلاش زیادی برای اغناسازی و روشن‌سازی هنرمندان انجام شد. همین هم فضا را خیلی به نفع آرامش مدیریت کرد. همین الان هم این موضوع را داریم.

گاهی اتفاقاتی هم رخ می‌دهد که تعجب برانگیز است؛ مانند بیانیه خانه سینما. واقعا تعجب ما را ضرب در چهار هزار کنید! من انقدر تعجب کردم. چون روال تعامل ما این نبودقائم مقام وزیر ارشاد در عین‌ حال تاکید کرد که باید در موضوعاتی به صراحت اعلام نظر کرد و گفت: به طور مثال ما در حوزه کشف حجاب به صراحت اعلام موضع کرده‌ایم.

هاشمی تصریح کرد: رویکرد دولت آقای رییسی نه‌تنها در جهت تقابل با هنرمندان نیست بلکه همیشه در جهت تعامل بوده است. اصلا روحیه‌ شخص آقای رییسی روحیه همگرایانه و پدرانه است و آن را از نهادهای مختلف به ویژه ما که با یک جامعه خاص نخبگی مواجهیم، توقع دارند.

او سپس با تاکید مجدد بر وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پاسداشت موضوع حجاب، بیان کرد: به هر حال جامعه‌ ایرانی از ما توقع دارد که به عنوان یک دولت و نهاد قانونی باید حافظ قانون باشیم. لذا ما خلاف قانون را برنمی‌تابیم اما این به معنای عدم حمایت یا به معنای تقابل نیست. به صراحت می‌گویم اگر سریعا ترمیمی از سوی خاطی صورت گرفته، جبران شده است و اصلا هیچ‌وقت پافشاری و اصرار در کار نبوده است.

معاون حقوقی وزارت ارشاد سپس به بیانیه خانه سینما اشاره و عنوان کرد: در بین همین جلسات، گاهی اتفاقاتی هم رخ می‌دهد که تعجب برانگیز است؛ مانند بیانیه خانه سینما. واقعا تعجب ما را ضرب در چهار هزار کنید! من انقدر تعجب کردم. چون روال تعامل ما این نبود. اصلا درک نکردم این بیانیه برای چه صادر شد! همان روزها با خانم برومند جلسه داشتیم، با آقای عسگرپور در موضوع VOD جلسه داشتیم. چرا این بیانیه‌ها بیرون می‌آید؟ ما این را تلاشی در این جهت می‌دانیم که تعامل، انتفاع و رونق فرهنگی به اسم این دولت زده نشود. من این موضوع را یا عمد رسانه‌ای می‌دانم و یا عدم گفت‌وگو و شناخت از یکدیگر؛ اگرنه موثرین می‌دانند که برای حل بعضی از موارد و مشکلات سینما یا اهالی آن، چقدر شخص وزیر و دیگر مسئولین ارشاد دوندگی دارند.

او سپس در پاسخ به سوالی درباره برخی مصاحبه‌های مسئولان میانی سازمان سینمایی که با منش پدرانه‌ توضیح‌داده شده متفاوت است، گفت: روحیه آقای خزاعی این است که مدام در حال حل کردن موضوعاتی برای جامعه سینمایی یا یک فرد است. من از نزدیک آقای خزاعی را دنبال حل مساله و گره‌های جامعه سینمایی دیده‌ام.

قائم مقام وزیر ارشاد در پاسخ به سوال دیگری درباره دخالت‌ها در انتصاب‌ها و رویه‌های سازمان سینمایی نیز بیان کرد: طبیعتا آقای خزاعی معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تابع سیاست کلی وزارتخانه است. درباره انتصابات، همه آن‌ها یا اساسا پیشنهاد آقای خزاعی بوده و یا با موافقت کامل ایشان بوده است. در انتصابات سطوح بالا طبیعی است که موضوع با وزیر چک شود. این یک واقعیت است اما تصمیم‌گیر نهایی آقای خزاعی بوده است. به عنوان مثال، درباره آقای زین‌العابدین شخصا شاهد بودم که آقای خزاعی چقدر پیگیر بودند. البته ایشان آقای جوادی را موفق می‌دانست و ممنون ایشان بود اما مدیر جدیدی که الان منصوب شده‌اند را برای امسال لازم‌تر می‌دانست.

لایحه هفتم را اجرایی می‌دانم؛ حتی با اضافات کمیسیون تلفیق

او درباره عملکرد سیدمهدی جوادی، مدیرعامل سابق بنیاد فارابی نیز افزود: آقای جوادی در سال گذشته و در آن شرایط، کار بزرگی کرد. ایشان توانست ۱۱ فیلم به جشنواره برساند.

وی در پاسخ به این سوال که خب چرا آقای زین العابدین جایگزین ایشان شد، گفت: امسال باید کار بزرگتری می‌کردیم.

ما باید برای سینما چه می‌کردیم؟

در ادامه، درباره آنچه امروز از آن به عنوان «رونق سینما» یاد می‌شود و نگرانی‌ها از توجه بی‌رویه به فیلم‌های کمدی و مرگ ژانرهای دیگر در گیشه سینما و عدم نقش‌آفرینی وزارت ارشاد صحبت شد که هاشمی درباره آن پاسخ داد: می‌گویید شما هیچ نقشی نداشتید و فقط تسهیل‌گر بوده‌اید، خب ما در اینجا و در این بخش از مامویت سینمایی‌مان، نقش تنظیم‌گر و تسهیل‌گر داریم و نقشمان را ایفا کردیم.

او ادامه داد: در ژانرهای دیگر (غیر از کمدی) هم نقش تسهیل‌گری و حمایت مستقیم در تولید داریم که هم سال قبل و هم امسال تولیداتی داشتیم و خواهیم داشت و در جشنواره دیده می‌شود. سال قبل «شماره ده»، «متروپل» و «غریب» را هم داشتیم. همچنین در اکران‌های سینمایی ببینید سهم فیلم غیرکمدی چقدر است؟ این را باید با دقت دید بعد قضاوت کرد. بله، مسأله فروش حرف علیحده‌ای ست. فروش فیلم‌های طنز یک سنت جاری در گیشه سینمای ایران بوده است. به طور تخمینی اگر بخواهم بگویم به نظرم اگر آمار فروش در طی سنوات مختلف بررسی شود همیشه در بین پنج فیلم برتر سال از حیث فروش، حتما یکی کمدی بوده است؛ البته همین فروش هم به جهت ریالی و هم به جهت تعداد مخاطبین در سال جاری، در حال رکوردشکنی پیاپی هست. نه فقط فیلم طنز بلکه انمیشن. خب ای‌نها نشانگر رونق سینماست.

می‌گویید شما هیچ نقشی نداشتید و فقط تسهیل‌گر بوده‌اید، خب ما در اینجا و در این بخش از مامویت سینمایی‌مان، نقش تنظیم‌گر و تسهیل‌گر داریم و نقشمان را ایفا کردیمقائم مقام وزارت ارشاد در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه چرا «متروپل» که محصول این وزارتخانه است، در شورای صدور پروانه نمایش سازمان سینمایی دچار ممیزی زیاد برای صحنه‌های مرتبط با رضا کیانیان شده است، گفت:شما مطمئن هستید؟ این را باید بپرسم. هاشمی درباره سخت‌گیری‌های زیاد در روند صدور پروانه ساخت و نمایش فیلم‌های سینمایی بیان کرد: دو شورا بر اساس آیین‌نامه‌ای که دارند، عمل می‌کنند. گاهی ممکن است موضوعی پیش بیاید و به ما منتقل شود که آن را پیگیری می‌کنیم. شوراها هم مکلف به رعایت ضوابط هستند.

گلِ نهایی نمایش خانگی را چه کسی زد؟

هاشمی که نمایندگی وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا در حوزه نمایش خانگی را نیز برعهده دارد، به چند پرسش درباره حواشی چالش میان این وزارت‌خانه و صداوسیما نیز پاسخ داد.

او درباره اینکه در چالش میان این دو نهاد، کدامیک گلِ نهایی را زدند، اظهار کرد: گل نهایی را کسی می‌زند که این صنعت را به رسمیت بشناسد، با تعامل و برادری آن را نظارت‌پذیر کند، محتوایی را در آن جاری کند که خانواده ایرانی آن را بپسندد.

قائم مقام وزارت ارشاد در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه «برخی هنرمندان معتقدند صداوسیما در حال گروکشی و استفاده از دست‌ بالای خود در موضوع ساترا است که مجوز مهران مدیری را نشانه‌ای از آن می‌دانند»، گفت: درباره مساله صوت و تصویر فراگیر خیلی بحث کرده‌ایم. اول مشخص کردن تعریف صوت و تصویر فراگیر است و سپس مشخص کردن اینکه ما در مقابل این حقیقت رسانه‌ای و فرهنگی چه رویکردی داریم و سوم هم اینکه توجه به تقسیم کار فعلی.

وی یادآور شد: به دلایل مختلف، در پایان دولت قبل، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع صوت و تصویر فراگیر به طور کلی کنار گذاشته شد. در دولت جدید با گفت‌وگوها، پیگیری‌ها و متقاعد کردن حقوقی و فرهنگی، با صداوسیما به یک تقسیم کاری در این حوزه رسیدیم. مشخص شد که حوزه‌ی سینما، تبلیغات، مستند، بازی‌های رایانه‌ای و… با وزارت ارشاد است و حوزه‌ سریال‌ و برنامه‌های تلویزیونی با صدا و سیما. حتی توافق شد که ممیزی فیلم یا مستند سینمایی برای انتشار در شبکه نمایش خانگی برعهده وزارت ارشاد است.

پیشنهاد ارشاد برای شورایی متفاوت از ساترا

هاشمی در ادامه به پیشنهاد وزارت ارشاد برای ساماندهی نمایش خانگی از طریق تشکیل شورایی بالادستی و خارج از صدا و سیما و این وزارت‌خانه اشاره کرد و گفت: در بند ۶ توافقنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل شورایی برای سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی پیش بینی شده است. ما در آنجا ایده‌ هیات نظارت بر مطبوعات را مطرح کردیم و معتقدیم شاید مدل هیات نظارت بر مطبوعات می‌تواند به موضوع نمایش خانگی کمک کند.

لایحه هفتم را اجرایی می‌دانم؛ حتی با اضافات کمیسیون تلفیق

او درباره اینکه آیا صداوسیما چنین هیاتی را قبول دارد یا خیر، بیان کرد: تاکنون در این‌ باره گفت‌وگو نکرده‌ایم.

قائم مقام وزیر ارشاد در پاسخ به اصرار خبرنگار ایسنا درباره اینکه به نظر شما صدا و سیما چنین شاکله‌ای را می‌پذیرد یا خیر، گفت: صحبت مشخصی با دوستان نکرده‌ایم اما طبیعتا آن‌ها با موضوعاتی که ناقض مسئولیت آن‌ها باشد، مخالفند. به هرحال ما می‌گوییم چه شورای صدور مجوز و چه حتی شورایی برای حل اختلاف در موضوعات کلان صوت و تصویر فراگیر داشته باشیم که اگر کسی با مشکل مواجه شد، بتواند به آن‌جا مراجعه کند.

شورای فعلی ساترا، شورای خوبی است

نماینده وزارت ارشاد در ساترا، همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شورایی که ۹ نفر از ۱۱ نفر آن که کارمندان صداوسیما هستند، می‌توانند خلاف نظر ریاست این سازمان تصمیمی اتخاذ کنند، گفت: اولا ما فارغ از این وزن‌کشی‌های عددی، با دوستان در صداوسیما داریم بر مدار تعامل حرکت می‌کنیم؛ هرچند گاهی استثنائاتی پیش می‌آید اما مشخصا تعامل وزارت ارشاد و ساترا تعامل خوبی است. ثانیاً اعضای فعلی شورا، انسان‌های با تجربه، کاردان، خوش سابقه و خوشنام در عرصه رسانه و متقی و دقیق در تصمیمات هستند؛ امیدوارم قدر این شورا در خود صدا و سیما و در بیرون آن هر روز بیشتر دانسته شود. لذا این نگاه کارمندی-رییسی در بین اعضا نیست هرچند کارمند صدا و سیما باشند.

وی ادامه داد: موضوعی دیگری که مطرح می‌کنید این است که ممکن است فرایندهایی "در" یا "بر" شورا ایجاد شود و اثرگذار باشد. به همین منظور هم پیشنهاد ما این بود که ضوابط مربوط به فرایندهای صدور مجوز نمایش خانگی در شورای هنر در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شود. در این صورت، مشخص و تعیین می‌شود که اختیار فلان فرد یا فلان رییس چیست. حتی آنجا تصمیمات فورس‌ماژور هم مشخص می‌شود. مثل اینکه خود ما در وزارت ارشاد اگر فیلمی با شرایط روز همخوانی نداشته باشد، مثلا فرض کنید در برهه‌ای به جهات سیاسی یا اجتماعی، حساسیت قومی را برانگیزد، سازمان سینمایی می‌تواند تا ۶ ماه جلوی اکران آن را بگیرد. در نمایش خانگی هم طبعا باید پیش‌بینی‌های این‌چنینی بشود. منتها ما می‌گوییم آیین‌نامه باید روشن باشد و طوری باشد که حرف آخر بودن آن مشخص باشد و اختیارات و وظایف در آن معلوم و روشن؛‌ ما ضوابط سینما را بردیم و در شورای هنر که مثلا از صدا و سیما و حوزه هنری گرفته تا فرهنگستان هنر و دانشگاه هنر و شخصیت های حقیقی شورای انقلاب فرهنگی عضو هستند، آنجا مصوب کردیم با اینکه می توانستیم در دولت مصوب کنیم اما خودمان را متعهد کردیم به شورای هنر. پیشنهادمان به دوستان صدا و سیما هم همین است که ضوابط را بیاورند و در شورای هنر مصوب کنند.

لایحه هفتم را اجرایی می‌دانم؛ حتی با اضافات کمیسیون تلفیق

هاشمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه برای مجوز برنامه «اسکار» مهران مدیری چه اتفاقی رخ داد و آیا تایید می‌کنید که شورای ساترا به مدیری مجوز داد اما جلوی اعلام آن گرفته شد، گفت: در شورای ساترا این روال وجود دارد که بعد از نظر اعضا، یکسری مراحل استعلامی دارد که انجام می‌شود. تا جایی که اطلاع دارم مجوز آقای مدیری از شورای ساترا عبور کرد اما اینکه در فرایند چه اتفاقی برای آن رخ داد، کسی شفاف برای من توضیح نداد و به همین دلیل اطلاع دقیقی ندارم. ممکن است در عمل این چیزی که می‌گویید اتفاق افتاده باشد که باید جزییات آن را از دوستان صدا و سیما بپرسید.

قائم مقام وزارت ارشاد در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه «با توجه به تایید در لفافه موضوع، هنرمندان باید چه امیدی داشته باشند که برای دریافت مجوز، درگیر گروکشی نمی‌شوند»، اظهار کرد: من در لفافه هم تایید نکردم اما واقعا امید من به همان بند ۶ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و توافقنامه وزارت ارشاد و صداوسیما (تشکیل یک شورای فرادستی برای بررسی اختلافات) است؛ شورایی که بالاتر از هر دو نهاد تصمیم‌گیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • – ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • – نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
لینک کوتاه : https://hoteljar.ir/?p=68069

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نماد

نماد


برچسب ها
اجتماعی > حقوقی و قضایی استان ها > آذربایجان شرقی استان ها > اصفهان استانها > تهران استانها > خراسان جنوبی استان ها > خراسان رضوی استان ها > خراسان شمالی استان ها > خوزستان استانها > خوزستان استان ها > زنجان استان ها > سمنان استانها > سمنان استان ها > فارس استان ها > قم استان ها > لرستان استان ها > مازندران استان ها > مرکزی استان ها > همدان استان ها > کردستان استان ها > کرمان استان ها > گلستان استان ها > گیلان سیاست > احزاب و تشکلها سیاست > امنیتی و دفاعی سیاست > دولت سیاست > رهبری سیاست > سایر سیاست > سیاست خارجی سیاست > مجلس سیاسی > دولت سیاسی > سیاست داخلی سیاسی > مجلس عکس > خبری عکس > دریافتی فرهنگی و هنری > ادبیات و کتاب فرهنگی و هنری > تجسمی و موسیقی فرهنگی و هنری > دین و اندیشه فرهنگی و هنری > رسانه فرهنگی و هنری > سینما و تئاتر فرهنگی و هنری > فرهنگ حماسه فرهنگی و هنری > فرهنگ عمومی فرهنگی و هنری > گردشگری و میراث فیلم > سیاست ویدئو > خبر ویدئو > گزارش