علی اصغر شالبافیان هم رفت
تغییر سیزدهمین معاون گردشگری کشور
علیاصغر شالبافیان حسینآبادی در شهریور ۱۴۰۰ در حالی توسط عزتالله ضرغامی وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بهعنوان معاون گردشگری انتخاب شد که با حدود ۳ سال سابقه فعالیت در این جایگاه، یکی از پر سابقه ترین، کم حاشیهترین و تقریبا ساکت ترین معاونان گردشگری بود.
شالبافیان سابقه با اهمیتی در حوزه اجرایی صنعت گردشگری نداشت. سوابق او محدود به پست های مشاوره، عضویت در هیئت مدیره برخی از شرکتها و بیشتر فعالیت در حوزه دانشگاهی بود. عضو هیئتعلمی دانشگاه سمنان با لهجه اصفهانی و علاقهمند به گردشگری پزشکی و امور پژوهشی، مدیری آرام، محترم، علاقهمند به حوزههای دانشگاهی و پژوهشی با یقه بسته ، همه آن چیزی است که از او به یادگار خواهد ماند.
مشخص نیست که شالبافیان از مأموریتهایی که ضرغامی در خصوص تعاملات در سطوح مختلف دولت و بخش خصوصی، تدوین بستههای متنوع سفر متناسب با دهکهای درآمدی گردشگر داخلی و خارجی، توجه به بازاریابی دیجیتال، همافزایی با رسانهها جهت افزایش تقاضای سفر داخلی، تشکیل میزهای تخصصی متناسب با انواع مرسوم گردشگری، ایجاد جاذبههای مکمل در مجاورت ظرفیتهای گردشگری، تکمیل و ساماندهی نظام جامع آماری گردشگری، ایجاد داشبورد برخط و اتاق وضعیت گردشگری و سرگرمی، همکاری در ایجاد سامانه حمایت از استارت آپ ها و کسبوکارهای فعال در فضای مجازی بر عهده او گذاشت، کدامیک را نهایی و به ثمر رساند.
تقریباً در هیچ دورهای مخصوصاً در چند دوره گذشته، حوزه معاونت گردشگری که محل تقابل و رفتوآمدها بود، در این حد ساکت و آرام نبود.
شاید عدم تمایل شالبافیان به ایجاد فضای هیجان و سروصدا، عدم شفافیت در خصوص ارتباط حوزه عمل معاونت با تشکلهای مرتبط، تمایل نسبی ضرغامی به همیشه نفر اول بودن، عدم داشتن اختیار اجرایی و … از این معاونت شیری بییال و کوپال ساخت که فقط بدرد امور پژوهشی، تهیه آییننامهها و حضور در جلسات و نشست ها میخورد.
علیاصغر در حالی صندلی معاونت را ترک کرد که وضعیت گردشگری ایران دریکی از دوران های کمنظیر رکود و سستی بسر میبرد. فقدان زیر ساخت های مناسب گردشگری ، تحولات منطقهای، افزایش با اهمیت نرخ ارز، اعتراضات فعالان گردشگری و هتلداری، احتمال وجود بحرانهای آتی و … در کنار برنامه صالحی امیری جهت هدف گذاری جذب ۱۵ میلیون گردشگر تا حدود ۴ سال آینده، بندهای زیادی به پاهای بندپی گرهزده است.