• امروز : دوشنبه - ۴ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 24 March - 2025
5
رئیس مجمع ملی تشکل‌های گردشگری کشور

شاخصه های وزیر وزارت

  • کد خبر : 82779
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴

تجربه، تخصص و خوشنامی، شرط لازم برای وزارت گردشگری/ بدنه وزارتخانه باید از معاونان و مدیران کل شایسته برخوردار شود این روزها در آستانه معرفی کابینه دولت چهاردهم به مجلس، تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌هایی برای معرفی گزینه وزارت گردشگری هم در رسانه‌ها منتشر می‌شود. طبعاً بخش خصوصی گردشگری با توجه به نقش و جایگاهش در این […]

تجربه، تخصص و خوشنامی، شرط لازم برای وزارت گردشگری/ بدنه وزارتخانه باید از معاونان و مدیران کل شایسته برخوردار شود
این روزها در آستانه معرفی کابینه دولت چهاردهم به مجلس، تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌هایی برای معرفی گزینه وزارت گردشگری هم در رسانه‌ها منتشر می‌شود. طبعاً بخش خصوصی گردشگری با توجه به نقش و جایگاهش در این صنعت، خواسته‌ها و مطالبات بر زمین‌مانده‌ای دارد که ملاک‌های گزینه اصلح را با توجه به آن خواسته‌ها در نظر می‌گیرد. در اینجا سعی شده است از منظر تشکل فرادست گردشگری یعنی «مجمع تشکل‌های گردشگری کشور» ملاک‌های گزینه اصلح وزارتخانه اجمالاً مرور گردد.
اولین و مهم‌ترین ویژگی وزیری که انتخاب می‌شود، تخصص و آشنایی با حوزه مأموریت و وظایف این وزارتخانه است. به عبارتی، نباید این وزارتخانه محل آزمون‌وخطای نیروهایی باشد که فاقد تجربه و تخصص لازم هستند و تازه با انتصاب در این وزارتخانه می‌خواهند صاحب این تخصص و تجربه شوند. اگر این موضوع در انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موردتوجه قرار نگیرد ، آسیب‌های آن متوجه بخش‌های مختلفی خواهد شد که با این وزارتخانه سروکار دارند؛ ازجمله صنعت گردشگری که شدیداً نیازمند مدیران باتجربه در بخش دولتی است تا بتوانند شرایط کار را برای بخش خصوصی و پویایی صنعت فراهم کنند.
موضوع مهم دیگری که وجود دارد، تسلط به زبان‌های خارجی است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حتماً باید به دو زبان بین‌المللی مسلط باشد. چراکه بخش مهمی از مأموریت این وزارتخانه بین‌المللی است و شخص اول این دستگاه اجرایی برای مذاکرات کاری برون‌مرزی باید زبان بین‌المللی داشته باشد.
موضوع مهم دیگری که به همین اندازه اهمیت دارد، خوشنام بودن وزیر در بدنه صنعت است. کسی که وزیر می‌شود باید از حُسن شهرت نزد مخاطبان وزارتخانه برخوردار باشد. چراکه این حسن شهرت ذهنیت مخاطبان وزارتخانه را می‌سازد. وزیر باید اهل تعامل باشد و خرد جمعی را به کار گیرد. اهل خودمحوری نباشد و بتواند مشارکت همه بخش‌های تأثیرگذار و ازجمله تشکل‌های بخش خصوصی را جلب کند. چنین چیزی یک‌شبه در کسی به وجود نمی‌آید و محصول باورهایی است که باید از قبل در وزیر شکل‌گرفته باشد. درواقع وزیر باید به نقش و اهمیت بخش خصوصی اعتقاد قلبی داشته باشد.
اگر چنین وزیری معرفی شود، آن‌وقت موضوعی که اهمیت پیدا می‌کند، انتصاب‌های او در بدنه وزارتخانه است. به‌عنوان‌مثال، ما در بخش خصوصی گردشگری همواره تأکید داشته‌ایم که معاون گردشگری با نظر بخش خصوصی معرفی شود. متأسفانه درگذشته به این خواسته توجه نشد و انتظار ما این است که در دولت آقای دکتر پزشکیان، فعالان صنعت گردشگری به‌عنوان صاحبان اصلی این صنعت در اجماعی که برای انتصاب معاون گردشگری انجام می‌شود، نقش و تأثیر لازم را داشته باشند. این‌طور نباشد که بدون توجه به نظر تشکل‌ها شاهد معرفی معاونی باشیم که صرفاً حاصل ارتباطات است و نه نیازسنجی علمی و حرفه‌ای.

طبعاً اگر معاون گردشگری از بدنه وزارتخانه باشد، بهتر است. چراکه ساختار را می‌شناسد و صنعت هزینه ناآشنایی او را نخواهد پرداخت. چنین انتصابی طبعاً روی انتصاب مدیران کل هم تأثیرگذار خواهد بود. معاونی می‌تواند مدیران کل کارآمد منصوب کند که خودش کارآمد باشد و زمینه و مأموریت سازمانی خود را خوب بشناسد و صاحب‌تجربه باشد. این موضوع مهمی است که توجه نکردن به آن درگذشته مشکلات زیادی برای صنعت گردشگری به وجود آورد.
امیدوارم در روزهای آینده شاهد معرفی وزیری باشیم که هم خود و هم معاونانش در آینده از بهترین‌ها باشند و شاهد دوره درخشانی در صنعت گردشگری کشور باشیم.

 

#هتلجار_دیده_بان_شفافیت_هتلداری_ایران#هتلجار_نخستین_پایگاه_خبری_هتلداری_ایران#هتل_جار #هتلجار#هتل#هتلداری#هتل_داری#حمزه_زاده#مجمع_تشکلهای_گردشگری_کشور#پزشکیان#وزارت_میراث_فرهنگی_گردشگری_صنایع_دستی #ریاست_جمهوری

لینک کوتاه : https://hoteljar.ir/?p=82779

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نماد

نماد

<script>” title=”<script>
<script>

برچسب ها
اجتماعی > حقوقی و قضایی استان ها > آذربایجان شرقی استان ها > اصفهان استانها > تهران استانها > خراسان جنوبی استان ها > خراسان رضوی استان ها > خراسان شمالی استان ها > خوزستان استانها > خوزستان استان ها > زنجان استان ها > سمنان استانها > سمنان استان ها > فارس استان ها > قم استان ها > لرستان استان ها > مازندران استان ها > مرکزی استان ها > همدان استان ها > کردستان استان ها > کرمان استان ها > گلستان استان ها > گیلان سیاست > احزاب و تشکلها سیاست > امنیتی و دفاعی سیاست > دولت سیاست > رهبری سیاست > سایر سیاست > سیاست خارجی سیاست > مجلس سیاسی > دولت سیاسی > سیاست داخلی سیاسی > مجلس عکس > خبری عکس > دریافتی فرهنگی و هنری > ادبیات و کتاب فرهنگی و هنری > تجسمی و موسیقی فرهنگی و هنری > دین و اندیشه فرهنگی و هنری > رسانه فرهنگی و هنری > سینما و تئاتر فرهنگی و هنری > فرهنگ حماسه فرهنگی و هنری > فرهنگ عمومی فرهنگی و هنری > گردشگری و میراث فیلم > سیاست ویدئو > خبر ویدئو > گزارش