• امروز : یکشنبه - ۲۸ بهمن - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 16 February - 2025
3

با خواندن برخی مقالات جلال دست و پاهایم سرد می‌شود

  • کد خبر : 67633
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۶ دسته‌بندی: ادبیات و کتاب کد خبر: ۱۴۰۲۰۹۱۸۱۲۸۹۸ خبرنگار : ۷۱۵۷۳ چاپ اسماعیل امینی می‌گوید: اگرچه نثر حیرت‌انگیز جلال آل‌احمد ما را به ذوق می‌آورد و من به عنوان معلم ادبیات کیف می‌کنم آن را می‌خوانم اما وقتی مقالات این نویسنده را می‌خوانم از برخی بی‌اطلاعی‌ها که البته آن زمان رایج بوده، دست و پاهایم سرد می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، اسماعیل امینی نویسنده و طنزپرداز مهمان یکی از نشست‌های تور ادبی اسالم بود که به همت خانه شعر و ادبیات و همزمان با صدسالگی تولد جلال‌آل احمد در شهر اسالم ( شهری که جلال در آن از دنیا رفت) برگزار شد.
او با اشاره به اینکه در آن روزگار مسئله تعهد اجتماعی هنر، ارزش بسیاری داشت، افزود: اینکه گفته شده هنری که تعهد اجتماعی ندارد، ارزشی ندارد به عقیده من جمله درستی نیست. من می‌توانم بگویم که هنر از جمله شعر می‌تواند در خدمت اهداف اجتماعی باشد اما نمی‌توانم بگویم اگر هنرمندی به آن توجه نکرد کارش هنری نیست. این موضوع در دیدگاه جلال و نیما دیده می‌شود و این ذهنیت همچنان هم وجود دارد. من گمان ..

  • شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: ۱۴۰۲۰۹۱۸۱۲۸۹۸
  • خبرنگار : ۷۱۵۷۳
  • چاپ

اسماعیل امینی می‌گوید: اگرچه نثر حیرت‌انگیز جلال آل‌احمد ما را به ذوق می‌آورد و من به عنوان معلم ادبیات کیف می‌کنم آن را می‌خوانم اما وقتی مقالات این نویسنده را می‌خوانم از برخی بی‌اطلاعی‌ها که البته آن زمان رایج بوده، دست و پاهایم سرد می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، اسماعیل امینی نویسنده و طنزپرداز مهمان یکی از نشست‌های تور ادبی اسالم بود که به همت خانه شعر و ادبیات و همزمان با صدسالگی تولد جلال‌آل احمد در شهر اسالم ( شهری که جلال در آن از دنیا رفت) برگزار شد.

او با اشاره به اینکه در آن روزگار مسئله تعهد اجتماعی هنر، ارزش بسیاری داشت، افزود: اینکه گفته شده هنری که تعهد اجتماعی ندارد، ارزشی ندارد به عقیده من جمله درستی نیست. من می‌توانم بگویم که هنر از جمله شعر می‌تواند در خدمت اهداف اجتماعی باشد اما نمی‌توانم بگویم اگر هنرمندی به آن توجه نکرد کارش هنری نیست. این موضوع در دیدگاه جلال و نیما دیده می‌شود و این ذهنیت همچنان هم وجود دارد. من گمان می‌کنم هر اثری از جمله شعر را باید با منطق خودش بشناسیم و تحلیل کنیم و به عنوان منتقد حق نداریم آن را قضاوت کنیم.

او گفت: ما زمانی که درباره بزرگان و نویسندگان قدیمی مثل بیهقی، عطار، خاقانی یا بزرگان روزگار خود صحبت می‌کنیم، با توجه به فرهنگی که داریم با اغراق و احترام صحبت می‌کنیم. در واقع ما درباره صورت موجود آنان حرف نمی‌زنیم و درباره صورت مطلوب این بزرگان صحبت می‌کنیم در حالی که ما به عنوان نویسنده باید درباره صورت موجود این افراد صحبت کنیم چرا که این بخش از جایگاه مهمی برخوردار است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اما صحبت کردن درباره بزرگانی که صد سال پیش زندگی کرده‌اند، به چه کار ما می‌آید، توضیح داد: مهمترین دلیل، تکرار نکردن است تا همان مسیر گذشته را دوباره نرویم، ما امروز با تعداد زیادی افراد روشنفکر طرف هستیم که خودشان را طلبکار زمین و آسمان می‌دانند. یکی از ویژگی‌های روشنفکران این است که آنچه را خود می‌نویسند طوری بنویسند که دیگران آن را متوجه نشوند. همان امری که همه ما به آن مبتلا هستیم، همان چیزی که صد سال پیش در زمان مشروطه به آن مبتلا بودیم و امروز هم به آن مبتلا هستیم.

امینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نوشته‌های جلال آل احمد درباره شعرهای نیما اشاره کرد و گفت: مهمترین ویژگی این نوشته‌ها کم‌اطلاعی از شعر و نقد ادبی است مثلا دکلاماسیون شعر نیما با دکلاماسیون آن روز جامعه ما منطبق نبوده است. اما اینکه بدون خواندن شعر نیما درباره اشعار او اظهار نظر کنیم کار درستی نیست. تنها کسی که نقدهایش را بر اساس دانش عمیق خود نوشته، اخوان ثالث است چون اخوان داعیه ادیب بودن و نظریه‌پرداز بودن ندارد، شاعر است و آنچه درباره شعر نوشته، ناشی از آگاهی عمیق خود است.

این پژوهشگر بیان کرد: دعوایی در آن روزگار مطرح بوده که تجلی آن در تقابل شعر نیمایی و غیرنیمایی یا شعر کهن و جدید می‌شود، خوشبختانه بیهوده بودن آن بحث کاملا اثبات شده است. موضوعی که ۵۰ سال سر بیهودگی آن محافل و صفحه مجلات را پر کردند. در حالی که روشنفکر ما به دنبال راهی برای حرف زدن با مردم می‌گشت چون آنچه می‌گفت برای خودش قابل فهم بود اما برای مردم قابل فهم نبود.

او با بیان پرسشی مبنی بر اینکه چه راهی برای قابل فهم بودن مردم است؟ توضیح داد: برخی از طریق مطالعه فرهنگ عامه با مردم ارتباط برقرار کردند تا زبان عامه و کنایه مردم را یاد بگیرند. برخی با رفتن بین مردم و زندگی کردن، زبان مردم را متوجه می‌شدند. چه مشکلی برای شعر پیش آمد که نتوانست با زبانی حرف بزند که برای مردم قابل فهم باشد؟ شعر، فقط به صورت زبانی نیست بلکه بافت یا متافیزیک حاکم بر متن مهم است که از فرهنگ درمی‌آید.

امینی با بیان اینکه جلال تلاش می‌کرد تا نثر خود را تغییر دهد و به عبارتی به نثری دست پیدا کند تا بتواند با مردم حرف بزند، افزود: نثر داستان‌نویسی صمد بهرنگی هم با دیگران فرق می‌کند. اصطلاحی در نقد ادبی به‌نام مخاطب مفروض وجود دارد، زمانی که شعر بنویسی خواه و ناخواه سیطره مخاطب مفروض روی اثر نویسنده تاثیر می‌گذارد و بخشی از سبک نوشته نویسنده به نفع آن مخاطب کنار می‌رود. مخاطب مفروض نوشته‌ها و سرودهای جریان روشنفکری و نخبگان ما در تراز خودشان بوده است یعنی فقط خودشان از آن سر در می‌آوردند.

امینی گفت: شعر، زبان فشرده و نمادین است، دلالت‌های زبان شعر معمولی نیست و از همه مهمتر فهمیدن شعر نیازمند سواد مقدماتی است که صرفا در دانشگاه حاصل نمی‌شود، به همین دلیل شعر برای خواص باقی ماند و می‌بینیم که تلاش نیما برای وارد کردن شعر به جریان مردمی چقدر موثر بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • – ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • – نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
لینک کوتاه : https://hoteljar.ir/?p=67633

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نماد

نماد

<script>” title=”<script>
<script>

برچسب ها
اجتماعی > حقوقی و قضایی استان ها > آذربایجان شرقی استان ها > اصفهان استانها > تهران استانها > خراسان جنوبی استان ها > خراسان رضوی استان ها > خراسان شمالی استان ها > خوزستان استانها > خوزستان استان ها > زنجان استان ها > سمنان استانها > سمنان استان ها > فارس استان ها > قم استان ها > لرستان استان ها > مازندران استان ها > مرکزی استان ها > همدان استان ها > کردستان استان ها > کرمان استان ها > گلستان استان ها > گیلان سیاست > احزاب و تشکلها سیاست > امنیتی و دفاعی سیاست > دولت سیاست > رهبری سیاست > سایر سیاست > سیاست خارجی سیاست > مجلس سیاسی > دولت سیاسی > سیاست داخلی سیاسی > مجلس عکس > خبری عکس > دریافتی فرهنگی و هنری > ادبیات و کتاب فرهنگی و هنری > تجسمی و موسیقی فرهنگی و هنری > دین و اندیشه فرهنگی و هنری > رسانه فرهنگی و هنری > سینما و تئاتر فرهنگی و هنری > فرهنگ حماسه فرهنگی و هنری > فرهنگ عمومی فرهنگی و هنری > گردشگری و میراث فیلم > سیاست ویدئو > خبر ویدئو > گزارش