اکبر غمخوار – دیپلمات خوشنام گردشگری ایران
توسعه گردشگری و خروج از تبلیغات ایران هراسی نیازمند برنامهریزی و حرکت عملیاتی، در جهت رسیدن به هدف است.
با شعار و سخنرانی و استفاده از ادبیات روشنفکرانه نمیتوان مسیر پر از سنگلاخ را درنوردید و با بحرانهای موجود مقابله نمود. گرچه ساخت هتل و زیرساختها از موارد با اهمیت است ولیکن مقابله با تبلیغات منفی از اموری است که میباید بهطور بسیار جدی به آن توجه نمود.
شاید راهکارهای بسیاری برای خروج از بحران و نشان دادن چهره واقعی ایران وجود داشته باشد ولیکن حتماً یکی از این راهها، بازاریابی بینالمللی، توسعه تبلیغات حرفهای و پیگیری ممتد و مکرر برنامههاست.
سرزمین ایران دارای جاذبههای بینظیری است که شاید فقط یکی از آن جاذبههای تاریخی باشد.
فرهنگ و رسوم مختلف در این سرزمین پهناور از گویشها، خوراکها، لباسها، آیینها، ترانهها، موسیقیها، رسوم و … بخش بسیار با اهمیتی است که میتواند تشنگی گردشگران بینالمللی را برای سالهای متمادی برطرف و سیل درآمدهای ارزی و ایجاد اشتغال را روانه کشور نماید.
راهکار آن ساده و دستیافتنی است.
یکی از راههای شناساندن دائمی گردشگری ایران، وجود دفاتر گردشگری ایران در کشورهای هدف است که درگذشته نمونههای بسیار موفق آن وجود داشته است.
بهعنوانمثال در حوزه گردشگری ایران کمتر کسی است که اکبر غمخوار را نشناسد. مردی مدیر، با درایت، مدبر، آیندهنگر، خوشفکر، جسور و آشنا به گردشگری بینالملل و حتماً مسبوقان به سابقه در گردشگری ورودی نمیتوانند منکر نقش او در توسعه گردشگری ایران و شناساندن ایران به جهان در دوران پس از جنگ و نابسامانی باشند.
در زمان مدیریت او بر سازمان سیاحتی بنیاد بود که برای اولین بار ایران در تعدادی از کشورهای هدف مانند اسپانیا، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، فرانسه، امارات و … صاحب دفاتر گردشگری شده و با حضور در اکثر نمایشگاههای بینالمللی، الحق و الانصاف اتفاقهای بسیار خوبی افتاد.
دوران طلایی ورود گردشگر خارجی بیشک مرهون تلاشها، شجاعت و اقدامات ارزندهای بود که توانست سالهای سال، منشأ درآمدهای قابلتوجه ارزی برای ایران گردد.
ایجاد دفاتر گردشگری ایران در خارج از کشور میتواند بسیار پرهزینه باشد ولیکن راهکاری دارد که در نوشتارهای بعدی به آن اشاره خواهد شد.
حال که بخش خصوصی بعلت قلت تعداد گردشگر ورودی و فقدان درآمد و همچنین بالا رفتن هزینه های تبلیغات بین المللی در این مسیر ناهموار متوقف شده، آیا بهتر نیست دولت آستین بالا زده و تلاش نماید این کشتی عنقریب در حال به گل نشستن را با کمک بادبانی به حرکت درآورد.
ایجاد ساختاری تحت عنوان رایزن های گردشگری در برخی از کشورهای هدف در داخل سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران به جهت هماهنگی و برنامه ریزی ملاقات ها و پیگیری جلسات و معرفی جادبه های گردشگری ایران به دفار خدمات مسافرتی جزو حداقل کارهایی است که یک دیپلمات حرفه ای و کار بلد می تواند انجام دهد.