کد خبر: ۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که کشورهای منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس در حال حرکت به سمت هتلداری ارزان قیمت هستند، در ایران برخلاف این جریان تمایل بیشتری برای ساخت هتل‌های مدرن وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری هتل‌جار و به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی، درشرایطی که گزارش‌های جهانی خبر از تحولات استراتژیک در رویکرد توسعه هتلداری کشورهای عرب خلیج فارس به سوی هتل‌های بومی و تمرکز بر گردشگران با درآمد متوسط دارد، ساخت هتل‌های مدرن همچنان اولویت اول در استراتژی هتلداری ایران است.

سال گذشته معاون گردشگری کرمان اعلام کرد که اولین هتل کپری ایران در منطقه قلعه‌گنج جنوب استان کرمان خبر داد. به گفته او این اقامتگاه‌های کپری با توجه به ساختار فرهنگی و با بهره‌گیری از الگوهای معماری منطقه طراحی شده و برگرفته از فضاهای اقامتی بومی آنجاست. فضاهای اقامتی منطقه قلعه‌گنج از متریال و مصالح چوب ساخته شده و از پوشش گیاهی منطقه به خصوص تنه درخت خرما در آن استفاده می‌شود که کپر نام دارد.


نوروز امسال نیز خوزستان از برخی گردشگران خود در اقامتگاه های بومی به نام «مضیف »پذیرایی کرد. مضیف نیز همانند کپر سازه‌ای بومی است که نوروز امسال نمونه هایی از آن در ورودی شهرهای خوزستان به نام مضیف عربی به شدت مورد استقبال گردشگری قرار گرفت.

مضیف، سازه ای بومی درمنطقه خوزستان است که از یک نوع مواد و آن هم نی ساخته می شود تا حدی که حتی ستونهای مضیف را نیز با هر نوع بند دیگری نمی توان بست زیرا پس از مدتی باز خواهد شد. به عبارتی حتی بندهای استفاده شده در مضیف هم باید از نی باشد.

هتل کپر و یا هتل مضیف بی تردیدی ایده‌های نو و ابتکاری سازگار با محیط زیست و نوعی ارج‌گذاری به میراث معماری بومی در این مناطق است. درعین حال فرصتی است برای برای توسعه گردشگری و تامین زیرساخت‌های اقامتی بدون تحمیل هزینه‌های سنگین زیست محیطی ناشی از ساخت و ساز هتل‌های مدرن و مصرف بی‌رویه ذخایر طبیعی همانند آب و زمین که طبق تجربه جهانی اثر مستقیم و هزینه منفی حاصل از ساخت این قبیل هتل های پرخرج و حضور گردشگران پرمصرف، در استان‌های دور و نزدیک کشور محسوب می‌شود.


با این حال هنوز هم گاه تصور می‌رود که حتی هتل کپر‌ها نیز باید مجهز به انواع امکانات زندگی مدرن و همچنین خدمات و سرویس‌های ویژه هتل‌های مدرن کنونی باشد. 

بی شک این نگرش تا حد زیادی با روح رویکرد به اقامتگاه‌های بومی با مختصات اقلیمی و معماری سنتی و تاریخی درهر منطقه و حمایت از صنعت و فرهنگ‌های بومی در هر منطقه در گردشگری پایدار چندان هماهنگی ندارد.

از دیگر سو، صنعت هتلداری در برخی کشورهای عرب منطقه نشان از تحولات استراتژیک درسال 2016 دارد که عمدتا برمحور حرکت به سوی تقویت هتل‌های متوسط استوار است. کشورهای دیگر همانند عمان و حتی شرکت هتلداری الخوری در دبی نیز خبر از تغییر استراتژیک در توسعه صنعت هتلداری خود به سوی هتل‌های ارزان قیمت داده اند.

این مسئله بیش از هر چیز در کشور عربستان نمود یافته و این کشور که در چند سال گذشته حرکت سریعی رابرای ساخت هتل‌های مجلل در این کشور آغاز کرده بود، اکنون به بازار خدمات هتلداری متوسط روی آورده است.

به گزارش عرب نیوز شش برند از ده برند برتر صنعت هتلداری که بیشترین میزان رشد و توسعه را در سراسر کشور عربستان سعودی دارند به عنوان بازارهای سطح متوسط این صنعت طبقه بندی می شوند.

حرکت‌های جدید درتوسعه این بازار متوسط شامل مسافرخانه‌های هیلتون گاردن و پارک رادیسون، فورپوینت متعلق به شرایتون و دیگر برندهای مشهور است که عمدتا درصنعت هتلداری این کشور سرمایه‌گذاری های کلانی کرده‌اند. 


از دیگر سو مقامات گردشگری عمان نیز خبر از تغییر استراتزیک در توسعه صنعت هتلداری و اقامتگاهی این کشور می‌دهند، که به تناسب تغییرات جهانی بازار به سوی هتل‌ها و اقامتگاه‌های ارزان قیمت صورت گرفته و در برنامه‌های توسعه آینده این کشور لحاظ شده است.

نقطه مقابل آن در ایران با توجه به روند فزاینده ورود گردشگران خارجی تمایل به ساخت هتل‌های 4 و حتی 5 ستاره بیش از هرچیز نمود دارد. این شدت علاقه به سرمایه‌گذاری دراین بخش این نگرانی را ایجاد کرده که از ظرفیت‌ها و امکانات اقلیمی و بومی در صنعت اقامتگاهی غفلت شود.


اگر چه امروز سخن از هتل کپر در شهرهایی چون کرمان و نیز هتل مضیف در منطقه خوزستان می‌رود اما این سبک از هتلداری هنوز در گام‌های اولیه خود را می‌پیماید.

با توجه به طرح نگرش‌های نو و تحولات جدی در استراتژی هتلداری در کشورهای عرب منطقه، روشن است که ایران نیز در منطقه خلیج فارس نمی‌تواند از این رویکرد و گرایش جهانی به هتل‌های ارزان قیمت‌تر برای درآمد‌های متوسط بدور بماند. آن هم در شرایطی که کاهش ارزش ریال در برابر بیشتر ارزهای خارجی همانند یورو و دلارهای مختلف اکنون به عنوان یک مزیت اقتصادی برای گردشگری ایران مطرح است.

این تحولات در شرایطی که در ایران در ایجاد آمادگی و تامین زیرساخت‌های گردشگری پیوسته سخن از ساخت هتل‌های 5 ستاره و 4 ستاره می‌رود و از کمبودهای اقامتگاهی شکایت می‌شود، اهمیتی به مراتب بیشتر دارد تا درسیاست‌گذاری به جا و صحیح درصورت ورود انبوه گردشگران خارجی، گرایش‌های جهانی دراین صنعت جذب سرمایه‌گذاری و تامین بودجه یا سیاست گذاری‌های بنیادین در توسعه صنعت هتلدرای کشور مد نظر گرفته شود و از چشم‌اندازی درست توسعه این صنعت سیاستگذاری شود.