کد خبر: ۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
یادداشت اختصاصی پایگاه خبری هتل‌جار
با بررسی عملکرد جامعه هتلداران در نیمه دوم سال جاری می‌توان نتیجه گرفت هیچ اقدام خاصی از جانب این تشکل در جهت حمایت از منافع هتلداران صورت نگرفته‌ است. به عبارت دیگر، جامعه هتلداران ایران به عنوان تشکل اصلی این صنعت در حال حاضر از توان اجرایی بالا و یا به عبارت دیگر از وزن قانونی چندانی برخوردار نیست.
پایگاه خبری هتل‌جار به عنوان اولین و تنها رسانه تخصصی صنعت هتلداری کشور فعالیت خود را از اواخر مهرماه سال 94 آغاز کرده و در طول مدت 5 ماه فعالیت خود تلاش نموده تا جدیدترین و مهم‌ترین رویدادهای این صنعت را به طور کامل تحت پوشش خود قرار دهد. قضاوت در مورد میزان موفقیت این رسانه از یک سو بر عهده کارشناسان مربوط به امر ارتباطات و رسانه و از سوی دیگر متخصصان صنعت گردشگری و به طور اخص هتلداری خواهد بود.

در طول ماه‌های فعالیت در این حوزه، با 2 موضوع و بحث مهم مواجه بوده‌ایم که آنها را در اشکال مختلف خبری اعم از: یادداشت، مصاحبه، گزارش و.. تحت پوشش قرار داده‌ایم.

دسته اول اخبار مربوط می‌شود به احداث و افتتاح هتل‌های جدید و یا وعده مسئولان برای راه‌اندازی واحدهای اقامتی جدید. اخباری از قبیل: مصاحبه‌های رئیس سازمان میراث فرهنگی، مصاحبه روسای جوامع هتلداری سراسر کشور و یا اخبار افتتاح هتل‌های اسپیناس پالاس، هتل دریایی ترنج در جزیره کیش، هتل‌های کپری در گنج قلعه و...

از سوی دیگر بدون شک مهم‌ترین بحث مطرح شده در حوزه صنعت هتلداری کشور در نیمه دوم سال جاری، موضوع اختلاف میان جامعه هتلداران و سازمان میراث فرهنگی کشور در مورد نرخ‌گذاری هتل‌ها بوده است. جایی که جامعه هتلداران بر عدم دخالت دولت در نرخ‌گذاری و آزادسازی نرخ‌ تاکید داشته و در طرف مقابل، سازمان میراث فرهنگی و معاونت گردشگری این سازمان خود را متولی اصلی این صنعت دانسته و در مورد نرخ‌گذاری بر افزایش حداکثر 12 درصدی نرخ هتل‌ها تاکید می‌کند.

در هر صورت موضوع این یادداشت چیز دیگریست و قبل از هر چیزی بایستی اشاره کرد که این فقط اظهارنظر شخصی نگارنده بوده که در نتیجه 5 ماه فعالیت در امر اطلاع رسانی و برخورد نزدیک با برخی مسائل و موضوعات حاصل شده وهر گونه ایراد، اشکال و نقدی بر آن وارد است.

جامعه هتلداران به عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تشکل حرفه‌ای این صنعت مانند هر تشکل و سندیکایی در سایر حوزه‌ها 2 وظیفه اصلی دارد. در درجه اول بایستی از حقوق و منافع این صنعت در مقابل نیروهای خارجی حمایت نموده و علاوه بر آن اقداماتی نیز در جهت پیشبرد منافع صنعت هتلداری کشور انجام دهد. در حقیقت و به صورت مصطلح در کنار حرف و شعار بایستی عمل نیز در دستور کار قرار گیرد. به نظر شخص بنده جامعه هتلداران ایران بر اساس مواردی که در ادامه این یادداشت مطرح خواهد شد، در طول 6 ماه گذشته در دستیابی به اکثر اهداف خود ناموفق بوده است.

در موضوع نرخ‌گذاری هتل‌ها و اختلاف با معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی با وجود تمامی صحبت‌ها، مصاحبه‌ها و نامه‌نگاری‌ها که همگی به صورت کامل از طریق پایگاه خبری هتل‌جار پوشش داده شد و حتی تهدید به شکایت برخی از روسای جوامع هتلداری کشور، در عمل شاهد بودیم که هیچ اقدام خاصی صورت نگرفت و به جرات می‌توان گفت در این موضوع جامعه هتلداران به صورت تمام و کمال تسلیم رای و تصمیم سازمان میراث فرهنگی شد.

البته به طور طبیعی رئیس و سایر اعضای این تشکل همه اخبار را تکذیب نموده و معتقدند به هیچ عنوان زیر بار مصوبه سازمان میراث فرهنگی نخواهند رفت. ولی بر اساس آن چیزی که از شواهد برداشت می‌شود، نرخ مصوب سازمان میراث فرهنگی به زودی در تمامی هتل‌های کشور اعمال خواهد شد. چه بسا اینکه در گزارش اخیری که توسط اینجانب در مورد نرخ ‌هتل‌های اصفهان در ایام نوروز تهیه شد، تقریبا تمامی هتل‌های این شهر از افزایش نرخ بین 10 تا 12 درصدی طبق مصوبه سازمان میراث فرهنگی برای سال جدید خبر دادند.

مورد دیگری که جامعه هتلداران درطول این مدت همواره بر آن تاکید داشته، حمایت نمایندگان مجلس از هتلداران در مسائل مختلف از جمله نرخ‌گذاری و حذف مالیات هتلداران بوده است.

به راستی جامعه هتلداران در مقام عمل در جلب حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا چه حد موفق بوده است؟

پاسخ در ظاهر بسیار است ولی در عمل خلاف این را شاهد هستیم. اشاره به چند مورد نمونه خالی از لطف نیست.

جواد هروی، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری مجلس شورای اسلامی که هتلداران از او به عنوان یکی از حامیان اصلی خود نام می‌برند در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری هتل‌جار در خصوص موضوع ‌نرخ‌گذاری هتل‌ها در هیچ یک از صحبت‌های خود صراحتا اشاره‌ و حمایتی از آزادسازی نرخ که خواسته اصلی هتلداران است، انجام نداد و همواره به اقدام در جهت قوانین و مقررات مربوطه و جلوگیری از هرج و مرج در قیمت‌گذاری تاکید داشت.

نمونه دیگر، بحث حذف مالیات هتلداران است که شخص رئیس جامعه هتلداران ایران بارها و بارها در مصاحبه‌های مختلف از حصول نتایج مثبت در این زمینه و توافق میان هتلداران و مجلس شورای اسلامی خبر داده ولی در آخرین صحبت‌های خود در نشست هماهنگی جامعه هتلداران که در محل اتحادیه هتلداران استان تهران برگزار شد در این خصوص اظهار داشت: در بحث مالیات‌ها عقب‌گرد داشته‌ایم.

موضوع دیگر قابل اشاره، مانور چند وقت اخیر جامعه هتلداران بر موضوع جلب حمایت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، جناب آقای ابوترابی فرد بوده است. نایب رئیس مجلس در 2 نشستی که با هتلداران و روسای جوامع هتلداری کشور برگزار کرد، قول‌ها و وعده‌های بسیاری را در خصوص رفع و رجوع مشکلات و موانع هتلداران از طریق مجلس شورای اسلامی و به خصوص در دوره بعدی مجلس ارائه داد.

با نتایج حاصل شده در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی این سوال در ذهن نگارنده به وجود آمده که ابوترابی فرد در حالی که موفق نشد در لیست نمایندگان دور بعد شهر تهران قرار بگیرد و به مجلس راه پیدا کند، چگونه می‌تواند به وعده‌های خود عمل کند؟ در حقیقت چه ضمانت اجرایی برای آن صحبت‌ها و مذاکرات چند ماهه وجود داشت؟ آیا بهتر نبود جامعه هتلداران کشور در این مساله کمی بینش بیشتری به خرج می‌داد و با در نظر گرفتن شرایط جامعه دست به هر گونه اقدامی می‌زد؟ آیا بهتر نبود اندکی صبر صورت می‌گرفت تا نتایج مشخص شده، تا حداقل از کسانی که در دوره جدید مجلس حضور دارند وعده و وعید دریافت می‌شد؟

در پایان ضمن اشاره مجدد به این نکته که یادداشت فوق صرفا اظهارات شخصی نویسنده بوده، معتقدم که جامعه هتلداران ایران به عنوان تشکل اصلی این صنعت در حال حاضر از توان اجرایی بالا و یا به عبارت دیگر از وزن قانونی چندانی برخوردار نیست و تمامی مسائل و موضوعات مطرح شده در جلسات و نشست‌ها فقط و فقط در حد حرف دنبال می‌شود.

شاید بایستی اعتراف کنیم که جمله فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتلداران استان تهران روز به روز رنگ واقعیت به خود می‌گیرد که اتحادیه‌های هتلداری در حال حذف شدن هستند.


عارف فاضل بیدگلی - پایگاه خبری هتل جار
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hoteljar
سید علی معین زاده رئیس انجمن هتلداران استان کرمان
|
hoteljar
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
hoteljar
0
0
hoteljar سلام با پوزش فراوان وقتیکه یک روزنامه و یا نشریه ای تخصصی اظهار نظری در خصوص مطلبی ارائه می دهد به یقین با تحلیل یک خبرگزاری بسیار متفاوت است اینکه بر اساس برداشت شخصی از طرف یک خبرگزاری عنوان اینکه یک تشکلی فعالیت مثبت نداشته و یا فعالیتی از دیدگاه خبرگزاری نداشته کمی بی انصافی است و غیر حرفه ای این مصداق دامن زدن به اختلافات است و باعث تنش آفرینی به عنوان یکی از اعضائ این تشکل بزدگ لطفا عین این مطلب اعلام شود . سبدعلی معین زاده رئیس انجمن هتلداران استان کرمان
مدیر پایگاه

جناب آقای معین زاده با عرض سلام و احترام



همانطور که در متن یادداشت نیز ذکر شده این متن
برداشت و تحلیل نگارنده بوده که با پایگاه خبری هتل‌جار در ارتباط بوده و به هیچ عنوان
از سایت و خبرگزاری دیگری دریافت نشده است.



از سوی دیگر تمامی موارد مطرح شده در این یادداشت
با ذکر مدارک و دلایل منطقی بیان شده است و به هیچ وجه قصد شایعه پراکنی نداشته
است



 

hoteljar
لواسانی
|
hoteljar
|
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
hoteljar
0
0
hoteljar سلام
بعنوان یک علاقمند به صنعت گردشگری موافق دیدگاه آقای معین زاده نیستم. چرا هر وقت بحث از شفاف سازی میشود ، بحث دامن زدن به اختلافات شروع میشود .
رسانه نقاد به رشد و توسعه جامعه کمک می کند. نمیشود که دایم تعریف کرد و خوشحال بود که همه چیز مناسب است.
قطعا انتقاد باعث رشد و تغییر خواهد شد. بعنوان جامعه تخصصی بجای برآشفته شدن و گارد گرفتن بهتر است استقبال کرد . حضرت علی(ع) در اهمیت انتقاد پذیری می‌فرمایند: "خوشا به حال کسی که از پندگویی کسی که هدایت می‌کند، اطاعت کند "".