کد خبر: ۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
توسعه گردشگری و فرهنگ‌سازی در این زمینه طی دهه‌های اخیر نه تنها منجر به این شده است که کودکان به عنوان عاملی تعیین‌کننده در انتخاب مقاصد گردشگری خانواده‌ها به ایفای نقش بپردازند، بلکه به عنوان بخشی از مخاطبان سفر در کانون توجه برنامه‌ریزان و دغدغه‌مندان این صنعت نیز قرار گرفته‌اند.
در این میان هتل‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و بدون هيچ واسطه اي با تمامي اعضاي يك خانواده در كنار يكديگر ارتباط پيدا مي كند كه در صورت اهتمام در ارائه کمی و کیفی خدمات مورد نیاز كودكان می‌توانند در بازار رقابتی موجود گوی سبقت را از دست صاحبان دیگر تاسیسات و موسسات خدمات‌رسان گردشگری بِرُبایند.


اتاقی برای بچه در هتلSwissotel Merchant Courtبه عنوان یکی از بهترین هتل های خانوادگی جهان

در دنياي امروز، که هتل‌ها روز به روز در حال توسعه و همگون شدن با نيازهاي گردشگران هستند و از راهکارهای تبلیغاتی گوناگون برای جذب هرچه بهتر و بيشتر مشتری بهره می‌برند، اعمال نگاه تخصصی در حوزه خدمات‌رسانی با در نظر گرفتن رده‌های سنی مخاطبان به ویژه کودکان که آستانه تحمل آنان در رویارویی با نیازهای والدینشان در طول سفر بسیار پایین است، می‌تواند به عنوان راهکاری حرفه‌ای در بازاریابی برای جذب میهمانان به شمار رود.

از آنجا که کودکان به دلیل برخورداری از حس تنوع طلبی و عدم درک مناسب نسبت به هزینه‌های مالی، بیشترین هزینه‌کرد را در طول یک سفر به خود اختصاص می‌دهند، بنابراین بسیاری از هتل‌ها از این فرصت استفاده کرده‌ و سعی می‌کنند با فراهم ‌آوردن سرویس‌های تفریحی و آموزشی خاص کودکان، علاوه بر فراهم ساختن امکان اقامتی مطلوب برای آنان، به درآمدزایی هرچه بیشتر خود نیز کمک ‌‌کنند. خدمات ارائه شده برای کودکان در این گروه از هتل‌ها اتاق‌هایی مجهز به وسایل کودکانه همچون تخت‌خواب و لباس مخصوص کودک و حتي وسايل و لوازم مصرفي مورد نياز در اندازه هاي متناسب با سن كودكان، اتاق‌های بازی جداگانه، كتاب قصه و كتابهاي آموزشي، اتاق فيلمهاي كارتوني، منوی غذای کودک با تزيين غذا به شكل متفاوت و استفاده از ظروف رنگي غذا و پذیرایی، سرويسهاي پزشكي و سلامتي كودكان و خدمات تفریحی ویژه ديگر را شامل می‌شود تا ضمن سرگرم کردن آنها، امکان استراحت بیشتر والدین را در مدت اقامت ایشان در هتل‌ نیز فراهم آورند.

به‌رغم رویکردی که صنعت هتلداری دنیا در حوزه خدمات‌رسانی به کودکان در پیش گرفته است، اما در ایران، کودکان هنوز نتوانسته‌اند جایگاه خود را در این صنعت پیدا کنند و در چنین شرایطی نیازها و خواسته‌های آنان در حوزه اقامت، در سایه نیازها و خواسته‌های والدینشان رنگ می‌بازد و ناخواسته و به ناچار تسلیم خدماتی می‌شوند که دست‌اندرکاران هتل برای افراد بزرگسال تعریف کرده‌اند. نگاه بزرگسالانه حاکم خیلی سریع کودک را دچار دلزدگی نسبت به تمامی خدماتی می‌کند که برای بزرگ‌ترها تعریف شده است.

نگاهي گذرا به عملکرد هتل‌های کشور در حوزه خدمات‌رسانی نشان می‌دهد که در قریب به اتفاق این هتل‌ها، تسهیلات و خدمات ویژه‌ای برای کودکان در نظر گرفته نشده است. عملکرد معدود هتل‌هایی نیز که سعی کرده‌اند گامی در این راستا بردارند، آنقدر پررنگ نبوده است که در ارزیابی عملکرد یک هتل به عنوان شاخص مورد توجه قرار گیرد.

راه برون‌رفت از این معضل تدوین استانداردها و قوانین و اصول زیربنایی در رابطه با تعریف جایگاه کودکان در صنعت هتلداری کشور است تا سطح خدمات‌رسانی به آنان بر اساس نیاز کودکانه‌شان مشخص و مالکان و مديران هتل‌ها را به خدمات‌رسانی برای آنان به اقتضای سنشان ملزم کند؛ اگرچه پيش از هر چيز بايد باور داشته باشيم كه دنياي كودكان نياز به نگاهي تخصصي دارد تا از این طریق بتوان رسم میهمان‌نوازی اصولی در هتل‌ها را برای تعداد قابل‌توجهی از میهمانان این واحدهای اقامتی به جای آورد.