کد خبر: ۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
دکتر "سلیمانی" در غرفه پایگاه خبری هتل‌جار:
استاد رشته هتلداری و مدیر اسبق هتل پارسیان انقلاب تهران با انتقاد از نگرش بسته و دولتی حاکم بر صنعت هتلداری در ایران از لزوم استفاده از افراد متخصص و کاربلد در بدنه مدیریتی این صنعت در کشور سخن گفت.
به گزارش پایگاه خبری هتل‌جار، دکتر "سلیمانی" سبک و سیاق مدیریت هتل در ایران را شکل رایج در سطح و بین‌المللی متفاوت دانست و گفت: مدیریت هتل در ایران سلیقه‌ای است و هر یک از مجموعه‌ها برای خود استانداردهایی تعریف کرده‌اند که باعث بروز مشکلاتی شده است. برای مثال بسیاری از هتل‌ها در ایران از عنوان "بین‌المللی" برای معرفی خود استفاده می‌کنند در شرایطی که اصلا به این شکل نیست و یک هتل بین‌المللی دارای معیارهای خاص خود است.

سلیمانی اظهار داشت: به دلیل اینکه مراکز و گروه‌های بزرگ هتلداری در ایران مانند پارسیان، هما، ایرانگردی و جهانگردی، لاله و ... در اختیار نهادهای دولتی و حکومتی است، نوع نگرش حاکم بر این صنعت نیز دولتی و بسته است که این بر خلاف استانداردهای روز دنیاست.

وی ضلع دیگر هتلداری در ایران را بخش خصوصی دانست و گفت: بسیاری از افرادی که از جانب بخش خصوصی وارد این صنعت می‌شوند، علم و تجربه کافی در این حوزه را ندارند و صرفا نگاه اقتصادی به هتل دارند در حالی‌که یک هتلدار نباید انتظار بازگشت سرمایه در کوتاه‌مدت را داشته باشد.



سلیمانی یکی دیگر از معضلات صنعت هتلداری در ایران را عدم تخصص مدیران معرفی کرد و ابراز داشت: در سطح جهانی، مدیر هتل، مدیر منابع انسانی و مدیر فروش هتل، سه ضلع یک مثلث را تشکیل می‌دهند ولیکن در ایران، مدیران از اینکه کارشناسان و متخصصان انتقادی به آنها وارد کنند، هراس دارند.

وی ادامه داد: اکثر مدیران هتل در ایران به دلیل عدم تجربه و تخصص کافی در حال نمایش و show off هستند در شرایطی که هتل‌ها از نظر معماری، طراحی و ... مشکلات زیادی دارند.

استاد رشته هتلداری، وضعیت آموزشی این رشته در ایران را "نسبی" ارزیابی کرد و اشاره داشت: برخی از دانشجویان واقعا علاقه‌مند به این رشته هستند و برخی دیگر صرفا به چشم کسب مدرک به آن نگاه می‌کنند.

وی افزود: هتل‌ها با مراکز آموزشی تعامل و همکاری ندارند و دانشجویان را برای کارآموزی نمی‌پذیرند و یا به نحوی رفتار می‌کنند که دانشجو دلزده شود؛ از سوی دیگر منابع اصلی این رشته به دلیل هزینه بالا در ایران وجود ندارد و مجبور هستیم تا از اینترنت دریافت کنیم.

"سلیمانی" اتخاذ سیاست‌های مناسب نرخ‌گذاری در هتلداری را به عنوان اصلی مهم در جذب مسافرین معرفی کرد و گفت: مردم بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارند برای سفرهای خود برنامه‌ریزی می‌کنند، پس در نتیجه بایستی سیاست‌های مناسبی در حوزه نرخ‌گذاری به کار گرفته شود تا تمامی گردشگران در سطوح مختلف را پوشش دهد.

فعال صنعت هتلداری و گردشگری ایران، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های مختلف و همچنین گسترش فرهنگ هتل رفتن را به عنوان یکی از راه‌حل‌های موجود برای بهبود وضعیت هتلداری کشور معرفی کرد و نقش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را ساماندهی وضعیت هتل‌ها بسیار مهم و تاثیرگذار دانست.

وی در پایان گفت: اگر در پی رونق و توسعه صنعت هتلداری در ایران هستیم بایستی میان هتلداران، سازمان میراث فرهنگی و مراکز آموزشی و دانشگاهی، هماهنگی و تعامل برقرار شود.