کد خبر: ۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
غلام حیدر ابراهیم‌بای‌سلامی در مصاحبه با هتل‌جار:
مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی، عملکرد رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی را مطلوب ارزیابی و وی را بهترین گزینه برای اجرای برنامه‌های آینده این سازمان معرفی کرد.
مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی ( هگتا ) معتقد است رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی بهترین گزینه برای اجرای برنامه‌های آینده است ولیکن در صورت تغییر، این سمت نیازمند فردی با قدرت تحلیلی و اجرایی بالاست.

به گزارش پایگاه خبری هتل‌جار، غلام‌حیدر ابراهیم‌بای‌سلامی در رابطه با انتخاب گزینه جدید جهت تصدی پست ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جانشینی مسعود سلطانی‌فر، اظهار داشت: چنانچه انتخاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی بر اساس بینش تخصصی و اجرایی انجام شود، تصمیمی منطقی خواهد بود. گردشگری امری سهل و ممتنع است و شخصی که قرار است سکان هدایت آن را در بگیرد بایستی توانایی بالایی در تحلیل مسائل جاری گردشگری ایران و جهان داشته باشد.



ابراهیم‌بای‌سلامی ضمن تائید انجام مذاکرات با وی جهت تصدی پست ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: تصمیم نهایی در این خصوص پس از تعیین تکلیف "سلطانی‌فر" به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گرفته خواهد شد.

ابراهیم‌بای‌سلامی عملکرد سه ساله سلطانی‌فر را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و ابراز داشت: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سازمان میراث فرهنگی با نوعی پراکندگی روبه‌رو بود که خوشبختانه آقای سلطانی‌فر موفق شده در طول این مدت مدیریت بسیار خوبی را به نمایش بگذارد و این سازمان را به سوی آرامش سوق دهد.

وی عملکرد رئیس سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری را نیز مطلوب دانست و گفت: با توجه به مجموع شرایط و در نظر گرفتن این نکته که کشور ایران از نظر زیرساخت‌ها و بسترها مانند فرهنگ عمومی، شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین نظام بانکی، آمادگی لازم جهت توسعه گردشگری را دارا نیست، در مجموع نمره رئیس سازمان میراث فرهنگی در این حوزه به دلیل ایجاد ثبات نسبی، مثبت است.

وی افزود: در حال حاضر بحث هتلداری در راس اولویت‌های این سازمان قرار گرفته و شاهد هستیم که فرار سرمایه و سرمایه‌گذار متوقف شده است.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی ( هگتا ) در خصوص احتمال تصدی پست وزارت ورزش و جوانان توسط سلطانی‌فر و جایگزینی فردی به جای وی در سازمان میراث فرهنگی، گفت: البته بهتر است که ادامه مسیر نیز توسط ایشان پیموده شود تا بتوانند برنامه‌های خود را به سرانجام برسانند ولیکن اگر چنانچه قرار به جایگزینی باشد، فرد مورد نظر بایستی عرضه محصولات گردشگری ایران در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را در راس اولویت‌های خود قرار دهد.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت فرابخشی صنعت گردشگری از یک سو و سیستم سنتی حاکم بر گردشگری ایران از سوی دیگر، مهم‌ترین وظیفه سازمان میراث فرهنگی این است که بسترهای لازم برای گسترش بازارهای گردشگری را فراهم نماید.

ابراهیم‌بای‌سلامی با اشاره به موانع موجود جهت حضور گردشگران در ایران، اظهار داشت: در شرایط کنونی تقاضاهای موجود برای سفر به ایران به دشواری ساماندهی می‌شود و این باعث شده تا گردشگران مقاصد دیگری را انتخاب نمایند.

وی با تاکید بر اهمیت جذب سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری، بیان داشت: وظیفه دیگر سازمان میراث فرهنگی، مشخص نمودن گروه‌های هدف و طیقه‌بندی گردشگران ورودی به ایران است تا بتوانیم در بحث توسعه صادرات و ارز‌آوری از گردشگری نیز فعال باشیم.

این فعال صنعت گردشگری گفت: در حال حاضر از میان بیش از پنج میلیون گردشگر ورودی به ایران، تنها 200 هزار نفر ارزآور هستند و هیچ کشور اروپایی نیز در میان 10 کشور اول ارزآور به ایران از طریق گردشگری، وجود ندارد.

ابراهیم‌بای‌سلامی استقبال از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ایران پس از برجام را در تاریخ کشور بی‌نظیر دانست و اذعان داشت: برندهای معتبری مانند آکور، پروجر، رودا، مارتینون و ... برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و هتلداری ایران اعلام آمادگی نموده، پیشنهادهای خود را مطرح و روند اجرایی کار در حال انجام است.

وی به موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران اشاره کرد و اظهار داشت: ایران در حوزه گردشگری بر خلاف کشورهای همسایه همچون ترکیه و امارات، یک منطقه بکر و بازار آماده است که هنوز سرمایه‌گذاری به شکل انبوه در آن انجام نشده است و به همین دلیل نیز آمادگی لازم برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد. برای مثال سیستم بانکی و ساز و کارهای جذب سرمایه در کشور هنوز آماده نیست.

مدیرعامل هگتا بر لزوم رفع موانع از طریق سیاست‌های تشویقی و ارائه تسهیلات تاکید کرد و افزود: بازار محدود و پراکنده گردشگری ایران بایستی خود را با ساختار جدید هماهنگ کند و ساز و کار جدیدی برای آن تعریف شود.

ابراهیم‌بای‌سلامی در پایان به طرح صد هتل، صد کسب و کار اشاره کرد و گفت: این طرح یک راهبرد و یک برنامه توام و همراه با هم است و تمامی برنامه‌ریزی‌های نظری و همچنین اجرایی در خصوص آن در نظر گرفته شده است.

وی صحبت‌های خود را اینگونه پایان داد: اکثر شرکت‌های حاضر در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری در طول یکسال اخیر با ما در ارتباط بوده و برخی نیز پروژه‌های خود را انتخاب نموده‌اند.