کد خبر: ۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
پانته‌آ ضیمران؛ مدیر مجموعه "راما اسپا" در مصاحبه با هتل‌جار:
مدیر مجموعه "راما اسپا" با بیان این نکته مهم که اسپا در سطح بین‌المللی یک الزام،اجبار و امر پذیرفته شده برای هتل‌های 4 و 5 ستاره محسوب می‌شود، حمایت هتلداران و سازمان میراث فرهنگی را لازمه رشد و توسعه این صنعت دانست.
به گزارش پایگاه خبری هتل‌جار، مدیر مجموعه "راما اسپا" با بیان این نکته مهم که اسپا در سطح بین‌المللی یک الزام،اجبار و امر پذیرفته شده برای هتل‌های 4 و 5 ستاره محسوب می‌شود، حمایت هتلداران و سازمان میراث فرهنگی را لازمه رشد و توسعه این صنعت دانست.


پانته‌آ ضیمران در ابتدای صحبت‌ها، خود را این‌گونه معرفی کرد: متولد سال 1353 هستم، تحصیلات آکادمیک را در رشته زبان آلمانی و تحصیلات تکمیلی در رشته‌های ماساژ و اسپا را به همراه همسرم با حضور در دوره‌های متعدد کوتاه‌مدت و بلندمدت در بخش‌های مختلف صنعت اسپا، سپری کرده‌ام و در اصل وارد کننده صنعت اسپا در ایران هستم.

ضیمران در خصوص زمینه و تاریخچه شکل‌گیری "راما اسپا" به خبرنگار هتل‌جار گفت: با توجه به علاقه بسیاری که به صنعت گردشگری داشتم و در نتیجه تحقیقات زیادی که در حوزه‌های مختلف گردشگری در کشورهای سراسر جهان انجام شد، متوجه شدیم که صنعت اسپا در بسیاری از کشورهای جهان یک امر بسیار جا افتاده و پذیرفته شده در زمینه گردشگری به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: بر خلاف تصور بسیاری از افراد که اسپا را یک خدمت لاکچری می‌دانند، معتقدم این صنعت با توجه به نقشی که در سلامت روحی و جسمی افراد جامعه دارد، یک خدمت عمومی است و در تمامی مراکز گردشگری امکان ارائه آن وجود دارد.

ضیمران افزود: پس از 14 سال مطالعه، تحقیق و بررسی، اولین مجموعه اسپای ایرانی را با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های ایرانیزه شده در سال 86 در یک محیط کوچک راه‌اندازی و بالاخره در سال 1387 اولین شعبه "راما اسپا" در منطقه سعادت‌آباد افتتاح شد.

ضیمران با تاکید به ریشه ایرانی اسپا، اظهار داشت: با توجه به ریشه ایرانی اسپا، تصمیم گرفتیم تکنیک‌ها و روش‌های مدرن اسپا در سطح بین‌المللی را پس از تحقیق و بررسی کامل، ایرانیزه کنیم و خدماتی را تحت عنوان اسپای ایرانی ارائه دهیم؛ همچین برای دستیابی به این هدف از مکان‌هایی مانند حمام فین کاشان و گرمابه‌های قدیمی الگو گرفته‌ایم. از سوی دیگر با توجه به چشمه‌های آب معدنی بسیار غنی در کشور، به این نتیجه رسیدیم که می‌توان از این توان نیز در ارائه خدمات اسپای ایرانی استفاده کنیم.

مدیر مجموعه راما اسپا در خصوص راه‌اندازی شعبه‌هایی از اسپای ایرانی در هتل‌ها اظهار داشت: با وجود اینکه در سطح جهانی، اسپا یک الزام و امری اجباری برای هتل‌های 4 و 5 ستاره محسوب می‌شود، هتل‌های ایرانی هیچ فضایی به نام اسپا نداشتند و بسیاری تصور می‌کردند که وجود یک اتاق ماساژ در کنار استخر کافیست که این از نظر استانداردهای بین‌المللی کمالا اشتباه است؛ بنابراین به این فکر افتادیم تا اسپاهای هر چند کوچک ولی استاندارد را در هتل‌ها ایجاد کنیم.


ضیمران ابراز داشت: با توجه به اینکه هتل‌ها بیشترین میزان از توریست‌های خارجی را جذب می‌کنند، این بهترین فرصت بود تا بتوانیم ایران و فرهنگ ایرانی را با استفاده از حمام و اسپای ایرانی به گردشگران معرفی کنیم.

وی بار دیگر با اشاره به این نکته که در سطح جهانی، داشتن اسپا برای هتل‌های 4 و 5 ستاره یک الزام است، افزود: در حال حاضر "راما اسپا" در هتل هویزه تهران و هتل کوروش داری شعبه بوده و در تعداد دیگری از هتل‌های مطرح کشور نیز در حال تاسیس شعبه‌هایی هستیم.

ضیمران در رابطه با ساختار مجموعه "راما اسپا" به خبرنگار هتل‌جار گفت: سه بخش آموزشی، خدماتی و تحقیقاتی به صورت جداگانه در حال فعالیت هستند. در زمینه آموزش روش‌های اسپای ایرانی، اولین مرکز آموزش آکادمیک را راه‌اندازی کرده و با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و همچنین با دانشگاه "کاراد" نیز به توافقاتی در زمینه آموزش ماساژ و قرار دادن رشته‌ای تحت این عنوان در این مراکز آموزشی، دست یافته‌ایم.


این فعال صنعت گردشگری در بخش دیگری از گفتگو اظهار داشت: راما اسپا جزو معدود مجموعه‌های اسپا در سطح جهان است که موفق به نشان حلال شده و با توجه به نکات ریزی که در فرهنگ ایرانی - اسلامی وجود دارد مانند جدا بودن آقایان و خانم‌ها، استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها و همچنین مواد مصرفی حلال و ... که می‌توانند حلال یا غیرحلال باشند، بسیار بر این موضوع تاکید داریم.

وی بیان داشت: با توجه به تکنیک‌ها و روش‌های خاصی که در "راما اسپا" وجود دارد، در حال حاضر تنها اسپای ایرانی و دارای هویت مشخص در کشور هستیم و سایر مجموعه‌ها و شرکت‌های موجود، اسپا را از کشورهای جنوب‌شرق آسیا وارد کرده‌اند.

ضیمران آینده صنعت اسپا در ایران را امیدوارکننده دانست و گفت: در سال 2011، صنعت اسپا به عنوان یکی از 5 شغل برتر از نظر درآمدزایی در سطح جهان معرفی شده است. این صنعت امروزه در سطح بین‌المللی و همچنین در کشور به سرعت رو به رشد بوده و چناچه آموزش‌ و فرهنگ‌سازی به صورت صحیح انجام شود، می‌توانیم حرف‌های زیادی برای ارائه و حتی صادرات اسپای ایرانی به دیگر کشورهای جهان داشته باشیم.

ضیمران بار دیگر با تاکید بر این نکته که اسپا لازمه صنعت هتلداری و گردشگری است، اظهار داشت: متاسفانه سازمان میراث‌فرهنگی در ابتدا هیچ اگاهی نسبت به این موضوع که اسپا زیرمجموعه‌ای از گردشگری و میراث‌فرهنگی است، نداشت؛ پس از تلاش بسیار و با برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف، موفق شدیم تا جایگاه صنعت اسپا را به عنوان بخشی از گردشگری معرفی و اثبات نماییم.

وی در پایان گفت: برای اینکه اسپا، روند صحیح و رو به‌رشدی خود را ادامه دهد نیاز مبرمی به حمایت هتلداران و علی‌الخصوص مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی از این صنعت که می‌تواند نقش بسیاری در معرفی فرهنگ والای ایرانی به سراسر مردم جهان داشته باشد، داریم.